Home
Geografie Edenu Patrika Linharta, uvedení knihy v Božské lahvici
- Podrobnosti
- By Administrator
- Kategorie: Noviny
- Zobrazení: 117
Horace Walpole a gotický pohled na svět (výňatek)
Thomas Berry v knize Velké dílo předkládá jeden z možných důvodů, a nikoli nevěrohodný, proč člověk 18. a 19. století, člověk osvícený, člověk vědec, člověk inženýr, člověk mystik a poslední zneuznaný templář, uvažuje o přírodě (možno napsat i Přírodě) jako potomek světa moru. Moru, který je znám jako černá smrt a který zasáhl Evropu v letech 1347-1349. Není to svět pro člověka přátelský, není to příroda pro člověka přátelská. Berry píše, že „pro západní svět to byla traumatická chvíle". Jejím výsledkem byl hluboký odpor vůči přírodnímu světu, který od té doby hluboce ovlivňoval a dodnes ovlivňuje západní kulturní tradici. Nejvyššího stupně dosáhla tato averze na začátku 17. století s Reném Descartem. Descartes ve velmi reálném smyslu Zemi zbavil duše tím, že realitu rozdělil na sféru mysli (res cogitans) a svět těles (res extensa). V rámci této perspektivy byl mimolidský svět chápán jednoduše jako mechanismus. Byl to však mechanismus, který mohl být, a dokonce musí být využit ve prospěch člověka. Šest století od onoho velkého moru a víc než tři století od Descartovy doby vzrostla v západní společnosti nechuť k jakémukoli důvěrnému vztahu s p světem. A tato nedůvěra a nevíra ve svět stojí v gotickém postoji, v postoji, který vnímá poprvé svět jinak. Chce jej popsat, pochopit, ale dědictví morových ran, všech možných epidemií a válek je však takové, že ho nenávidí. máme počátek víry ve vědu a právě zrod nedůvěry v přírodu; představa, To je tedy obnovení víry v jiné síly? Možná. Podle Thomase Berryho tu máme počátek víry ve vědu a právě zrod nedůvěry v přírodu; představa že člověka čeká ráj mimo tento svět, se otočila ve víru, že tento svět musí být pokořen. Tehdy se mohlo zrodit ekologické vědomí, ale naštěstí pro umění se stalo něco jiného.
Číst dál: Geografie Edenu Patrika Linharta, uvedení knihy v Božské lahvici
Příšerná hostina: Strach, tajemství, hrůza a šílenství v české literatuře 14. až 21. století ed. Radim Kopáč
- Podrobnosti
- By Administrator
- Kategorie: Noviny
- Zobrazení: 659
Na scéně Jatka 78 v Pražské tržnici vdechly život knize nakladatelství Slovart s názvem Příšerná hostina s podtitulem strach, tajemství, hrůza a šílenství v české literatuře 14. až 21. století. Knihu doprovodil ilustracemi František Štorm. Na vernisáži knihy účastníci popíjeli stylový koktejl bloody Mary a někteří autoři sborníku uváděli nebo četli své příspěvky. Setkání Mikuláše Dačického z Hesova, Karla Hynka Máchy, Jana Nerudy i Bohuslava Balbína nebo Egona Bondyho (etc etc) na jednom pitevním stole. Editorsky spáchal Radim Kopáč. Jako Cháron sborníku textů vlastnoústně požehal četbou svého textu Eugen Brikcius. Počin je vyvážen i řadou anonymních textů vedle téměř vyšumělého autorství. V knize jsou zastoupeni i současní písmáci Jan Nejedlý, Viki Shock, Petr Stančík, Bohuslav Vaněk-Úvalský (pod pseudonymem Otto Traven). K počinu se přihlásil svým neposedným stylem Patrik Linhart i vlastní povídkou s názvem Území nikoho. Jedna ukázka za všechny:
anonym
Ještě k tragické dopravní nehodě (1973)
K úterní vážné dopravní nehodě v Praze, o níž jsme vydali předběžnou zprávu, uvádíme:
Dvaadvacetiletá řidička z povolání projížděla krátce před 14. hodinou s nákladním vozem značky Praga RN třídu Obránců míru směrem ke Strossmayerovu náměstí v Praze 7. V úseku u hotelu Belveder a Veverkovy ulice vybočila z dosud neobjas něných příčin z vozovky a projela asi 20 metrů po hustě frekventovaném chodníku, kde je zároveň stanice elektrické dráhy. Protože se tento úsek poměrně prudce svažuje, byly následky tragické: na místě byli zabiti 3 chodci, po převozu do nemocnice zemřeli další tři, a dále bylo 7 těžce a 7 lehce zraněno.
Řidička byla předběžně zadržena. První expertiza vyloučila požití alkoholu či drog, vozidlo projde detailním technickým rozborem. Po skončení vyšetřování, jež si vyžádá určitý čas, vydají orgány MV VB závěrečnou zprávu.
(Rudé právo, 1975, 1- 53,464)
Příšerná hostina s podtitulem strach, tajemství, hrůza a šílenství v české literatuře 14. až 21. století. Radim Kopáč (editor), nakladatel Slovart 2023
Příchovice 2022 dle Prochora
- Podrobnosti
- By Prochor
- Kategorie: Noviny
- Zobrazení: 139
Těšil jsem se na hory. Mám dobré boty po Danovi, šlápnu si do sněhu. Vždyť pamatuju začátek Adventu se závějemi okolo silnice, ze kterých někteří členové Skupiny XXVI padali. Letos na začátek Adventu, kdy se skupina pravidelně schází, nic. Ani sníh, ani skupina.
Na příchovické faře ctím pokyny, přezouvám se a stydím se za bláto, které přináším. Týmačky a týmáci obměnění, opět vlídní. Jirka, duchovní šéf, stejný, stále mladý. Do večeře daleko, dělám si čaj, housku, sýr. Přichází Tereza, hladová jako obvykle. Dělíme se, vyčkáváme, Tereza vypráví o své knížce.
Z Prahy Lída, Kája a Petr, z Teplic Svatka. A vyprávějí, kdo asi nepřijede. Taky jsme zůstali takhle sami v šesti. Plus Jirka, poněkud chorý, plus týmáci v počtu 5. Bohuslužba v kapli na faře. První můj zážitek. Atmosféra. Vstoupil jsem do jiného světa. Symbol, že bačkory se nechávají před dveřmi, vstupuje se v ponožkách. Která že víra má toto předepsáno? Při přijímání všímám si, že kněz namáčí hostii v kalichu s vínem. Tedy přijímání pod obojí? Ekumenický krok? Při odchodu, opakuje se mi věta z liturgie: „Je to důstojné a spravedlivé.“ Kéž by to platilo pro náš svět vezdejší.
U večeře se týmáci předvedli. Kdyby to nabylo na faře, použil bych krásné české slovo „žranice“. Studenou mísu vytvoří si každý sám z velkého množství talířů a misek. I já si přidávám a přidávám. Myjeme nádobí, to je obřad, při kterém se lidi nejlíp seznámí a povědí si potřebné novinky. Pak hoří oheň v kamnech, je příjemno, jak může jen u starodávných kamen, kde se topí vlastnoručně nasekaným dřevem, být. Návrat do mé Libáňské historie.
Strana 3 z 28