Vzhůru, bratři, na Sión
Když jsme se sešli v březnu v Domě čtení ve Vršovicích, za což patří dodatečné poděkování Pepovi Strakovi, který nám zde uspořádal čtení, celkem jsme se shodli na tom, že by bylo fajn zase někam vyrazit. Návrhů bylo více, ale nakonec napadlo Vandu, že jsme vlastně ještě nikdy nebyli na Siónu, třebaže ho často a s gustem vzpomínáme, zvláště při připíjení. No a jelikož bydlí nedaleko v Lošanech, bylo rozhodnuto. Takže když nadešla sobota 18. května, sešli jsme se s Karlem Benešem a Romanem Szpukem v Praze u metra Anděl, odkud jsme vyrazili autem do Jesenice, kde jsme na parkovišti u Lídlu přibrali Lídu Hlinkovou. O hodinu později jsme zahájili pěší pochod z obce Týniště, kde nás už očekávala Vanda Skálová se Svatkou Antošovou. Po cestě jsme narazili na ceduli Pozor, bahno, která nás přiměla začít zaznamenávat fotografickou technikou. Vzpomněli jsme si totiž na Bohouše Vaňka- Úvalského, který se omluvil či vymluvil na to, že se mu nechce do bahna. Počasí vypadá všelijak, ale je to docela příjemné, lepší, než pochodovat ve vedru. Začíná krápat a ze silnice odbočujeme na červenou turistickou stezku s honosným názvem Stezka husitských hejtmanů. V souvislosti s počasím párkrát padla hláška co na to Norové, jejich předpovědi mají být to nejpřesnější, co lze na internetu najít. Nevím, zdali je to taktní, když jsme měli jednoho meteorologa s sebou, ale Roman nemá v povaze brát si takovéto věci osobně. Pravda je, že po chvíli, právě když jsme přicházeli ke hradu, tedy spíše k jeho zbytkům, pršelo už dost vydatně.
![]() |
Číst dál: Vzhůru, bratři, na Sión, aneb Co na to řeknou Norové?
Ahojky, zveme tě na příkladný večer poesie v teplickém zámku ve středu 29. května od 17.30. Vystoupí ostravský bard Petr Hruška, děčínský Radek Fridrich, Zbyněk Mrvík z Českých Budějovic a Patrik Linhart. Bude tradičně víno, chlast, povznesení nad marast. Jen klidně přijď!
Tak zněla esemesková pozvánka od Patrika Linharta na křest nejnovější básnické sbírky Petra Hrušky Minout se přesně (Host, 2024), která vyšla krátce předtím. Nakladatelství Host ji na svých stránkách představuje těmito slovy: "Žánrově záměrně 'rozcuchaná' kniha. Drobné i delší celky, které nápadně i nenápadně, svou vážností i groteskností, smyslem pro drama i meditativní klid sdělují: Poezie není uhlazená a vyšlechtěná disciplína. Naopak je zneklidňujícím vzrušením, vrženým do života, jenž není nikdy hotový. Minout se přesně… Jak trefná, vtipná i drásající definice básnické práce! Nalézáme zde básně ve verších, básně v prózách, mikropříběhy i jednověté postřehy. To vše je na stránkách komponováno tak, aby texty bylo možné číst jako soubor samostatných miniatur i jako jednotný vícevrstevnatý celek. Básník je v přítomném díle fascinován fenomény míjení a setkávání, ale především tajemnými vztahy mezi obojím, neboť lidé jsou těmto neutuchajícím tendencím vystavováni stejně jako slova při tvorbě uměleckého textu. Po nedávné koncepčně velmi sevřené sbírce Spatřil jsem svou tvář přichází oceňovaný autor – básník a esejista – s knihou nekonvenčně a volně pojatou. Letos jubilující Petr Hruška tak pokračuje v literárních překvapeních. Těšme se na jeho míjení! Jsou přesná." Dopřejme si dvě malé ukázky:
Okradená
Přišla jsi okradená.
Dříve než zazněla očekávaná věta
Ti hajzli mi vzali všechno,
stačil jsem si všimnout,
že tvá ramena
vůbec nedokázala zestárnout —
ani mým dlouholetým přičiněním.
Stále se zdvihají v té pomalé křivce
a za klenbou
se pak hladce stáčejí ke krku,
tam, kde stojíš,
bezezbytku okradená těmi hajzly.
Vůně jilmového listí
Místo kabátu si vzal sirky.
Našli ho za rybárnou v jilmovém listí.
Předkloněný, zdálo se, že spěchá.
Marto!
Když ho předávali,
podchlazeného a od sraček,
rozpačitě krčili rameny,
jako ti, kdo všechno jenom komplikují.
Opakoval ženské jméno,
odmítal se hnout z místa
a velmi spěchal.
A co říká nejen o své poezii, ale o Poezii jako takové a o svém vztahu k ní sám autor? V rozhovoru pro seznamzpravy.cz, který s ním vedl Jonáš Zbořil, toto: „Všichni bychom si na jednu stranu přáli, abychom konečně přišli na pravdu světa, na jeho smysl, abychom konečně dosáhli nějakého středu. Nic takového se nám, zdá se, zatím nenabízí. Může se ale stát, že se v jistou chvíli mineme přesně, což znamená, že zůstaneme s tajemstvím ve velmi energickém vztahu. A tohle dělá poezie.“ A když pak ze své sbírky četl, naplnil svá slova beze zbytku. Celý večer prokládal zhudebněnými básněmi např. Jana Skácela či Jiřího Ortena kytarista Martin David. Po čtení se většina z nás vydala do přilehlého letního kina na teplickou premiéru filmu Rozsviť světlo, ať je vidět (dokumentární dvojportrét hudebníka Miroslava Waneka a výtvarníka Martina Velíška). A první, co nás po příchodu fascinovalo, byly nedaleké věžičky, odrážející nádherný západ slunce...
Popisky:
Foto 1 - Věžičky v letním kině
Foto 2 - Petr Hruška a Patrik Linhart
Foto 3 - Petr Hruška, Patrik Linhart a Radek Fridrich
Foto 4 - Petr Hruška
Foto 5 - Petr Hruška
Foto 6 - Martin David a Zbyněk Mrvík
Foto 7 - Radek Fridrich
Foto 8 - Tomáš Řezníček
Foto 9 - pohled do publika
Foto 10 - Martin David a Tomáš Řezníček
Foto 11 - Ludmila Petříková a Patrik Linhart
Foto 12 - Eva Klášterková a Patrik Linhart
Ta vesnice Skalsko se mi líbí......na prudké stráni nad zeleným, skalnatým údolím s potůčkem mi připadá jak česká verze francouzských kamenných městeček, trčících věkovitě na kopcích v krajině... Jsem tu, abych účastí podpořil již zaniklé mše... Dva dominikánští mniši se odhodlali s nadšeným odhodláním vzkřísit v mšenském kraji odumřelý duchovní život.......Skalský kostel, přes nějž se vlna obecně společensky přijímané víry přelila už hodně dávno, je sice velký a pěkný, ale odraný jak oběšenec, visící pro výstrahu už hodně dlouho na slunci, větru, dešti...
Do mše, provoněné hojným kadidlem, se setměním a hartusením přihlásila bouře... nedá se odejít, železnými dveřmi protéká voda a za nimi leží hustý koberec stále drnčících krup... Když se bouře vyhalasila, otevřelo se nad širokou náhorní rovinou mnohatvaré, mnohabarevné oblačné představení... Stromy, požehnané vodou, se třpytí ve slunci... do dálky odchází nafialovělá temnota, nad níž se tyčí majestátní horstvo zářících kumulonimbů......ani se mi nechce do údolí na nádraží......
Sedám si na lavici pod nádražní střechou, hledíc na odpařující se koleje... „A ejhle, ty jsi mi ale pěkný pan domácí !“ ......na kolejích se objevil krásně vybarvený rehek... Jako obvykle při setkání se zvířetem na něj žvatlám, dětinsky nepřemýšleje, že mi nerozumí... Hlas přece nemá jen hranatý obsah slov, ale též melodiii... a o té ptáci něco vědí...
Dívá se na mě z očka do očka a přelétává sem a tam, stále blíž a blíž ke mě... O to víc žvatlám, radostně povzbuzen jeho zájmem... No vida, jakého nového kamaráda jsem potkal! Rehek už sedí na lavici kus ode mě, pokukuje, začíná mě napadat, že trochu nervózně přešlapuje... A v tom mi to začíná docházet... Houby zájem, houby kamarád! On tady někde má hnízdo s mladými a já jsem ve skutečnosti jen překážka, které se bojí a která mu brání zafrčet se zobáčkem plným hmyzu do svého domova! Zvedám se, abych vyklidil místo, a rozhlížím se po trámech, kde že ten střapatý domov bude? Ale ouha - hnízd je tam několik po celé délce přístřešku - a venku prší... No tak nic, kamaráde, budeš mě muset chvíli snést, říkám mu, když usedám znovu na lavici obžalovaných... Díváme se sobě do očí... Tedy on jedním zkoumavým a já svým nadšeným jedním a půl, následkem to bitky v mládí…
Nakonec se přece odvažuje, zvažuje tlaky potravní situace a vyhodnocuje zevrubně mou osobu, a zalétá do hnízda nade mnou, které tak ztrácí svou anonymitu... Kolikrát jsem už zažil ty zvířecí oči, ať už ptačí korálky či bezedné studny srn, nehybné hadí čočky či pronikavé lasery divočáků... Vždycky, vždycky se ty oči zavrtaly až do největší hloubi mého já, kam ani sám nedosahuju...do hlubiny blízkosti, jednoty... Na tu němou otázku, to hluboké zkoumání možnosti důvěry, nikdy nezapomenu ve všech jejích podobách...
Ošuntělý vagonek přijíždí s houkáním... Tak už budeš mít pokoj, tatínku... Nebylo to sice tvým zájmem, ale přece jsme se setkali....přece jsme se do sebe zapsali....přece jsi mi nakonec tu důvěru dal....a snad i ten Pták na nebi absolutna v tom velkém kamenném hnízdě se svíčkami na kopci... Odjíždím poctěn ve směru temných oblaků...
Karel z lesa
PS: ...ale ještě si neodpustím zcela praktický dovětek, který to vše rozbije... taková je realita... To nádraží bylo, stejně jako nádraží v Katusicích a ve Mšeně, za nevím kolik milionů plně a krásně zrekonstruováno. Stejně tak vlastní těleso trati mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví. Práce na trati trvaly více než rok a stály stovky milionů. Následně potom, po dokončení všech těchto prací, byl provoz na této trati víceméně zrušen - současný stav je takový, že ve všední dny už nejezdí vůbec žádné vlaky a několik jich jede pouze o víkendu, a to pouze v letních měsících... jeví se to jako praktický poslední předstupeň pro následné definitivní zrušení trati... Tak takhle nádherně smysluplně se to u nás v tomto státě dělá, víte? Na nic nejsou peníze, že? Z jakýchže to peněz, než ovcí daňových poplatníků, že? Ano, tak zase utíkejme k volebním urnám zvolit lidi, kteří se nám vysmějí jako naivním hlupákům, spotřebnímu materiálu... Kdo kdy psal své protesty na různé úřady, ví, o čem mluvím... Občane, jako svobodný idiot vol, my si stejně uděláme neodvratně to, co chceme my... Proti tomuhle výrazně českému brutálu byla bouře nad Skalskem neškodným mňoukáním...
Záviděníhodná stolice
Věříce i nevěříce,
již z rána rmoutí se velice,
nedostaví-li se svatá,
nebo pravidelné stolice.
Kdo nemodlí se,
u boha neobstojí,
kdo špatně stravuje se,
při stolici stojí.
Správného života si hledět
a zdravě jíst
a při stolici budeme sedět,
tím jsem si jist.
O SLOVECH
Vibrace
Slovo je vibrace vzduchu.
Vibrace vzniká v egu.
Ego sídlí v hlavě,
slovo tak vyletí hravě.
Tak si uber
Když se člověk potřebuje
někam dostat rychle,
objedná si Uber.
Já názor vyslovím rychle
a pak si říkám uber,
to si nikdo neobjednal.
Přídavek
Přidávaná důležitost skutku
je větší,
než důležitost skutku.
galerie Club 3. břeh, Nitranská 13, Praha 3
"Básník bez jména"
Srdečně zveme na setkání s poezií Ivana Frieda
S autorem vystoupí editorka Radovana Šatánková
a nakladatel Jiří Pešaut.
Kresba na titulní straně: Kurt Gebauer
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.
Fotovzpomínka na pořad Ivana Frieda - 16. 5. 2024, CLUB 3. BŘEH
Dále nastoupili a vystoupili: Radovana Šatánková a Jiří Pešaut
Foto: Petr Faster
Urban sketching: Hana Alisa Omer a její vnučka Talinka (7 let)
Strana 2 z 29